bijna voorbij

27 oktober 2017 - Brooklyn Bridge, New York, Verenigde Staten

na de late dag van gisteren lijken we allemaal in het ritme van new york te komen. om 10 uur haalde de boodschappendienst pas het ontbijt van de dag met als gevolg dat we pas om 11 uur richting empire state building gingen. na enig beraad want vanavond moet er ingecheckt worden, de gebruikelijke vakantiestress. het liefst hadden we de 102 verdiepingen tellende wolkenkrabber in donker bezocht maar het groepsgevoel overwon de lichtjesshow. en aan de andere kant hebben we gisteravond een overkill aan lichtjes gehad dus een prachtige overdagview is misschien ook wel zo leuk. de empire state building is in 1931 in gebruik genomen en in 18 maanden gebouwd. leuk detail is ook om te weten dat het gebouw er is gekomen nadat general motors een wedstrijd met crysler won: wie als eerste het hoogste gebouw ter wereld kon bouwen. tot 1971 was het idd het hoogste gebouw ter wereld nu staat het op nummer vier van de vs. Tijden hebben we in de rij gestaan om het prachtige uitzicht op de 86ste verdieping te mogen aanschouwen. de weg naar beneden ging ondanks de omleiding door de shop een stuk sneller. toen we weer met de voetjes op 5th avenue stonden splitsten we in twee groepen. het doel was om de high line te lopen onderweg hadden we enige oponthoud omdat de meiden toch nog echt een winkel in moesten maar uiteindelijk kwamen we aan op the place to be: de high line! een park dat is aangelegd op een voormalig treinviaduct. tien meter boven het straatleven en het hectische verkeer met rechts de uitkijk over de hudson rivier. de nederlandse landschapsarchitect is piet oudolf heeft het ontworpen. 2 kilometer begroeide treinrails,  groen middenin een hectische stad, mooie beleving! aan het einde van de line kom je uit op Gansevoort street. eerst bezochten we daar de gansevoort market, kleine kiosken en karren bieden eten en drinken aan uit allerlei werelddelen. maar toen de sushibar tot 17 uur gesloten was besloten we naar het grotere broertje de celsea market te gaan. vroeger was dit een oude fabriekshal en werden hier oreo koekjes gebakken, nu is het een kakelend gebeuren van eten, drinken, shoppen en halloween! we namen daar eindelijk de beloofde sushi, het was het wachten waard!! want o o o wat een heeeerlijke veganistische sushi maar ook de nutella crepe met verse aardbeien en de koreaanse noedelsoep (alvast ter voorbereiding op de olympische spelen)mocht er ook wezen! maar toen moesten we echt gaan, de stoel met been ruimte kwam in gevaar. snel in de metro, op naar de sullivan place. daar werden we nog even getrakteerd op echte amerikaanse spektakel en waren we live getuigen dat de buurvrouw in haar been geschoten werd, wat een paniek, net alsof we in een film beland waren! god bless you amerika!

1. Bettina:
    28 oktober 2017
    We hebben genoten van jullie reis. Safe trip home! Liefs van ons
  2. Nel en hans:
    28 oktober 2017
    Ik ben benieuwd of de beenruimte nog gelukt is? In ieder geval de koek is op en de dieren hebben de week overleefd 😜😜😜
    Fijne terugreis zonder narigheid, tot zoens 💋💋
  3. Dhr en Mevr. R.A.Jarvis:
    28 oktober 2017
    Zoals ik al aan het beginzei, jullie hebben minstens een week nodig om alle indrukken te laten bezinken. Wij hebben meegenoten (zonder de stress) goede reis naar huis gewenst😙😘👍