van Stavanger naar Kristiansand

18 mei 2018 - Kristiansand, Noorwegen

Na een doucheje en een werkelijk waar verschrikkelijk ontbijt inclusief boerende en slurpende Japanner en een ontbijtzaal under construction reden we vlot de stad uit. Nog even wat foto’s van een immens cruiseschip en dan richting kust. De route viel wat tegen. De weg 44 voert stukjes langs de kust maar is niet echt spectakulair. Vanaf Eigersund verandert dat, opeens slingeren we door bergen en rotsen, met regelmatig uitzicht op een fjord. Prachtig! Tegen de middag komen we in flekkefjord aan. Volgens de boekjes een mooi dorp met Hollandse huisje maar wij hebben die niet kunnen vinden. Na een terrasje in de zon hervatten we onze reis. Daar strandden we op Mandal, 21 jaar geleden hebben we hier op de plaatselijke camping doorgebracht. In onze beleving een prachtig plekje... en dat was nog steeds zo. Helaas waaide het hard op het strand dus was het er niet heel aangenaam maar de camping was prachtig. We worden wel oud want beide konden we ons nog maar weinig van deze plek herinneren. Wegens tijdgebrek slaan we de vuurtoren van lindeness over. Rond 16 uur komen we in Kristiansand aan. Het hotel, zeer eenvoudig ligt dicht bij de boot. We gooien onze tassen op de kamer en wandelen naar de stad (vierde stad van Noorwegen). Op strooptocht naar goede souvenirs… niet dus.. wat een hel. Dat kan ik mij nog wel herinneren van 21 jaar geleden toen konden we ze ook al niet vinden. We staken onze zoektocht en nemen ons laatste dure drankje op een heerlijk terras aan het water. We eten mosselen en besluiten…. Het leven kan heel erg mooi zijn! Morgen vroeg op want dan begint een lange tocht. Na een week weg van alles is het ook wel weer fijn om naar huis te gaan.