Bicycle, bicycle

23 oktober 2017 - Brooklyn Bridge, New York, Verenigde Staten

gisteravond hielden we ietsje langer onze ogen open. Inmiddels was het matras op de grond beland want bij iedere beweging van klaas of van mijzelf leek het alsof het bed zou gaan instorten.. je snapt dat maakt het slapen niet echt een ontspannen gebeurtenis. Zoals gebruikelijk werden de meeste om 5 uur wakker om vervolgens voor de wekker van 7:30 onder de douche te staan. Iets wat in Nederland echt nooit gebeurt. De dag van vandaag was de avond ervoor goed voorbereid: we zouden om 9 uur lopend naar de hoofdstraat lopen en vanuit daar een taxi nemen naar president street ergens downtown Brooklyn. Zo gezegd zo gedaan! Het leek een voorspoedige dag te worden. Op de hoofdstraat aangekomen kwam er een busje voorbij, deze hielden we aan en hoera hoera "onze" chauffeur van gister zat erin. Het herkende ons en op de vraag of hij ons naar president street kon rijden knikte hij enthousiast positief dat dat geen probleem was. Later bleek dat dat wel een probleem was, tenminste het was geen probleem als we maar betaalden! Hij werd opeens onze privé chauffeur, dus we dachten we geven een fooi toen hij ons bij de fietstochtorganisator afleverden... maar die fooi was te weinig, veelste weinig! Kortom: een dejavu momentje met Marokko. Ook in new york word je opgelicht! Maar goed, snel vergeten en omdenken: met een taxi waren we meer kwijt geweest. We werden hartelijk onthaald door Ferry, onze reisgids van vandaag. Met prachtig mooi weer, reden we langs de Brooklyn bridge, de Manhattan bridge en de williamsbrug. In deze wijk kregen we een cultuurshock. Daar reden we door de joods orthodoxe wijk, net alsof je vijftig jaar teruggeworpen wordt. Het gemiddelde gezin dat hier woont bestaat uit een vader gestoken in typisch joods orthodoxe kleding, hoge hoed en krulletjes langs hun hoofd, niets nieuws, 10 tot 14 kids maar het meest schokkende waren de vrouwen: bizar om te zien dat alle getrouwde vrouwen een kaalgeschoren hoofd hebben en of een pruik of een hoofddeksel dragen. Dit om alleen zichzelf onaantrekkelijk te maken voor mannen, zodat ze niet als lust voor andere mannen gezien kunnen worden en daardoor niet weglopen! Vrouwen zijn compleet ondergeschikt in deze enge wereld. Vrouwen hebben aparte ingangen, zijn jaren en jaren zwanger. Ik verbaasde mij over dat alle vrouwen in het bezit zijn van de duurste kinderwagens die er bestaan: bugaboo. Maar later bedacht ik mij dat wanneer je 14 kinderen moet vervoeren het ook logisch is dat je de kwalitatief beste kinderwagen aanschaft! Ik heb nog nooit zoveel bugaboos in 1 straat gezien! Dat dit bestaat! Bizar was ook om te zien dat het een hele wijk is die zichzelf in stand houdt. Ooit kwamen ze met 16000 naar new york, vandaag de dag zijn ze met 90000! Ook bizar om te zien dat wanneer je onder de williamsbrug doorrijdt deze enge, saaie, ouderwetse wijk zich direct omtovert tot een hippe, bruisende wijk! En zo is new york, een stad vol tegenstellingen. De mensen zijn of heeeel vriendelijk of bloed chagarijnig, ze zijn heel rijk of echt arm. Ik heb ook nog nooit een fietstocht meegemaakt waar zo veel over hoeveel dingen kosten meegemaakt. Na williamsbrug, gingen we met een spectaculaire Ferry richting de overkant: Manhattan! Daar namen we de gratis Ferry naar staten Island. Met deze Ferry vaar je redelijk dicht langs het Vrijheidsbeeld. Na deze boottocht fietsen we in jet echte new york! We bezoeken het indrukwekkende 9/11 memorial. Je kent het verhaal, je bent bekend met de beelden maar toch als je daar zelf bent dan pas wordt je geconfronteerd met wat voor mokerslag dit moet zijn geweest voor deze stad. We komen zeker deze week nog een keer terug om het museum te bezoeken. 50 km later, 1162 calorieën minder, 3,33 effectieve fietstijd in de benen komen we 7 uur later weer op ons beginpunt aan. Wat is het toch een prachtige manier om op de fiets een stad te verkennen! We hebben genoeg inspiratie opgedaan voor de rest van de week. Helaas wordt het minder minder weer, er zit regen in de lucht, tijd om wat musea te bezoeken. Nu lekker eten bereid door onze privé koks en dan weer proberen zo lang mogelijk de ogen open te houden!