einde in zicht

29 oktober 2017 - Leek, Nederland

na de anticlimax van de neergeschoten buurvrouw (overigens in haar been, ze is niet dood ofzo!) en het niet kunnen regelen van gratis extra beenruimteplekken maar wel 1 plek a 100 dollar voor klaas, kregen we van onze huiskok een heerlijke oer-Hollandse maaltijd voorgeschoteld: worteltjes, sperziebonen, een aardappeltje uit de oven en een overheerlijk mals stukje vlees zonder vet! In het gesprek aan tafel werden de tops en flops, of ook wel de parels en de stenen, van de vakantie doorgenomen: de absolute winnaar was de fietstocht die door iedereen genoemd werd. de steen werd door iedereen verschillend ervaren: het shoppen (!), de basketbalwedstrijd (terwijl deze activiteit ook als parel genoemd werd), de joodse wijk (die wel het allermeeste indruk had gemaakt), Kortom alles had te maken met de verwachting die je van te voren hebt! de verwachting die we van te voren niet hadden is dat 9/11 zoveel indruk op de hele groep zou maken en de hoge verwachting van de fietstocht is wederom overtroffen! na een yatzeebattle doken we laat ons bedje in. de volgende ochtend was het vroeg dag om7 uur gingen de wekkertjes. de koffers moesten ingepakt worden, het huis aan kant, bedden afgehaald je kent het wel. Gelukkig mochten we onze koffers in het appartement laten staan. om 9 uur stonden we met z'n achten voor de balie van de donkey donut ons ontbijt te bestellen. en om 9:15 zaten we in de metro richting de allerlaatste activiteit: Coney Island. van 1880 tot de 2e WO lag hier Amerika's  grootste pretpark. maar toen het autobezit en de welvaart toenam konden de new Yorkers zich attracties buiten NY permitteren en kwam Coney Island in verval. Gelukkig besloot het stadsbestuur het park op te knappen. Het park ligt aan een prachtig breed strand met een bijbehorende slenter boulevard aan de Atlantische oceaan. Overal zijn eettentjes zo ook de beroemde Nathan's die de oudste hotdogs van Amerika verkoopt. Deze moesten we natuurlijk proeven en eerlijk is eerlijk, ze waren heeeeeerlijk! om 12 uur ging het park open, we keken onze ogen uit en verbaasden ons ook over de entreeprijzen van de attracties. Het bleef dus bij kijken! de gratis bus (er lag weer eens een rail uit) bracht ons naar het metrostation. Rond half drie moesten we er echt aan geloven: de terugreis werd ingezet. We haalden de koffers op, pakten een taxi naar het vliegveld en vanaf daar ging het eigenlijk zeer voorspoedig, geen tijdsstress, geen vergeten jassen, geen ellelange rijen bij de douane, een prima vliegtocht, wel ns waar met andere stoelen die we geboekt hadden maar ach verder zonder rare dingen, alleen wel een nachtje overgeslagen en dat merkten we toen we de tocht van Brussel naar Leek inzetten. De vermoeidheid sloeg toe, de drie uur durende autorit was een kleine beproeving. maar we hebben het gered! thuis werden we hartelijk ontvangen door de oppasdienst voor de dieren en de dieren zelf, en na een kop koffie besloten we toch eventjes te gaan slapen om zo snel weer in het ritme te komen want morgen wacht een zware werk- en schoolweek op ons! met een koffer vol indrukken, herinneringen zijn we weer thuis: het was een onvergetelijke reis. Amerika is een bizar land, waar vrijheid een ogenschijnlijk iets is, de tegenstellingen zijn groot, en de verzorgingsstaat is hier klein. Altijd als we van een reis terugkomen kijken we elkaar aan en zeggen we, wat wonen we toch in een geweldig land, het is echt niet altijd perfect maar zaken zijn hier meestal gewoon goed geregeld. Ik ben blij dat ik een kijkje heb genomen in een stukje wereld dat lijkt dichtbij die van ons te staan, ik moet echt even bijkomen van alle indrukken, het lawaai, de hoogbouw... het is erg overweldigend geweest. Ik denk dat het de komende dagen wel gaat landen. Ik ben ook heel blij en ook trots dat we dit met z'n vieren hebben kunnen doen dat we ook dit stukje wereld aan onze meiden hebben kunnen laten zien. Ik ben heel erg benieuwd waar de volgende reis heen zal gaan, eerst maar weer sparen!                                                                                                                                                                                                                                         ps: bedankt voor jullie leuke reacties. ik ben deze reisblog puur voor mezelf begonnen omdat ik het als blijvende herinnering aan de reizen die we maken, gebruik. het is ook een makkelijke manier om het thuisfront op de hoogte te stellen. ​maar het is heel erg leuk te merken dat ook andere mensen digitaal met ons meereizen!

1. De buurtjes!:
    Welkom thuis!
  2. Nel en hans:
    29 oktober 2017
    Welkom thuis en fijn dat alles goed gegaan is en terug in Leek waar de zondagsrust nog gerespecteerd wordt.
  3. Rolinda:
    29 oktober 2017
    Bedankt voor het meegluren tijdens jullie reis. We pikken er stiekem tips uit voor onze reis zomer 2018.
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn!
  4. Yvonne:
    29 oktober 2017
    Superleuk om alles te mogen volgen!! Welkom terug👍
  5. Bettina:
    29 oktober 2017
    Welkom thuis!! Tot snel weer.
  6. Hijken:
    Bedankt voor je reisverslag
    Welkom in Nederland

Lieve groet
  7. Dhr en Mevr. R.A.Jarvis:
    30 oktober 2017
    Welkom thuis. Blij dat we mochten meegenieten. Nu even alles laten bezinken.